In de grensstreek wordt volop rode diesel gesmokkeld
Tanktoerisme
Het is inmiddels een traditie: elk jaar maken we samen met de collega’s van het Vlaamse medium Apache een onderzoeksverhaal over een kwestie die speelt op de Nederlands-Belgische grens. Vorige jaren onderzochten we onder meer de uitbreiding van de Antwerpse haven, wat leidt tot peperdure landbouwgrond in Zeeland, en zagen we hoe Nederlanders op zoek naar een enigszins betaalbare huurwoning uitwijken naar België. Dit jaar verdiepten we ons in de rode diesel.
De BBB beloofde boeren weer goedkope brandstof met belastingkorting, maar dat plan ging in de prullenbak. Fraudegevoelig, niet duurzaam en onuitvoerbaar, oordeelden de adviseurs van het ministerie van financiën. Daardoor bloeit er een levendige grenshandel, want in België is goedkope rode diesel nog wel volop verkrijgbaar. Dat leidt tot kapotgereden zandwegen, veel zwaar verkeer door kwetsbare natuur en oliehandelaren in Brabant en Limburg die hun omzet zien verdampen. De oplossing? Daarover zijn vrijwel alle betrokkenen het wel eens: het wordt tijd dat ook België stopt met rode diesel.
Voor deze reportage stapten we op de fiets, en trokken een weekend door de grensstreek. Het resultaat was te lezen bij Apache en onze Brabantse mediapartner Woeste Grond. Het stuk is nu ook voor iedereen te lezen op onze eigen site.
Verdere graafwerkzaamheden:
De Nederlandse asielopvang staat al jarenlang in crisisstand. In een transnationaal project dat Onderzoekscollectief Spit opzette, onderzochten we wie er profiteert van deze asielcrisis. Spit-lid Ruth Hopkins keek naar de situatie in detentiecentrum Brook House in het Verenigd Koninkrijk. Hier zitten migranten veel te lang in afwachting, terwijl p[irvate beveiligingsbedrijven flink verdienen aan het rondsturen van vluchtelingen. Lees hier ons verhaal op de site van EUobserver, dat ook werd gepubliceerd in de Byline Times.
Spit krijgt gelijk: Omdat de beveiliging van ons luchtruim te wensen overlaat, wil het ministerie van Defensie een gigantische radar bouwen in Herwijnen. De gemeenteraad van het dijkdorpje aan de Waal maakt zich alleen zorgen over de gezondheidsrisico’s van de straling van de radar en stemde tegen de komst. Om de plannen er toch doorheen te drukken, paste Defensie toen de ‘rijkscoördinatieregeling’ toe. Met deze regeling kan Den Haag de beslissingsbevoegdheid overnemen van lagere overheden. Daarvoor is wel toestemming van de Tweede Kamer nodig. Spit ontdekte drie jaar geleden al dat die toestemming nooit is gegeven. Vorige week kwam de Raad van State tot dezelfde conclusie. Lees hier ons artikel terug.
Over Spit: wij zijn een coöperatie van freelance onderzoeksjournalisten en maken verhalen voor allerlei verschillende media. Nu eens heel lokaal, zoals de zoektocht naar stiekeme dieselpompen in de bossen onder Hilvarenbeek, dan weer landelijk of internationaal. Als het even kan, zorgen we ervoor dat die stukken zonder betaalmuur voor iedereen te lezen zijn. Wil je ons helpen bij die missie? Dat kan door ons te steunen met een donatie!


